Monday, April 16, 2012

Sungai Lembing, Pahang

Assalam bunga dan kumbang :)

Since yesterday me tak balik hometown, meluangkan 30 minit perjalanan ke Sungai Lembing hanya untuk membuang kebosanan petang Ahad. This is my second visit to Sungai Lembing. Best wooo cuaca dingin, suasana kampung yang nyaman indah permai. Suka seratus kali. Sampai kat sini dah petang baru lepas hujan, lagi lah terasa kedinginan tu.

Macam yang kita semua belajar dulu, Sungai Lembing ni terkenal sebagai tempat perlombongan bijih timah terkenal sekitar 1920-1950. Tapi telah ditutup pada 1986. Tipu lah kalau korang tak tahu kan.

Sampai di pintu gerbang sudah terpegun sebab kampung me takda pintu gerbang pon. Eh kalau tak silap, banyak kot filem tempatan shooting di kawasan ni. Kawasan ni redup-redup je sesuai untuk cerita pendekar HAHA. Tapi ini betul.

1 

5

Muzium Sungai Lembing ni antara daya tarikan pengunjung yang datang ke sini. Tapi masa ni muzium dah tutup. InsyaAllah kalau ada peluang lain kali me nak masuk lah sebab begitu suka dengan Sungai Lembing. Oh ye, Sungai Lembing turut menjadi tumpuan kaki pancing OK. Teruja tengok sungai yang tenang.

4

Ini pulak tempat perkelahan Pasir Kubur. Mungkin sebab simpang nak masuk ke tempat ni ada perkuburan islam so dapat nama macam gitu? Kamu rasa?? Geram-geram nak masuk kaki dalam air tapi sebab malu dengan pakcik-pakcik yang sedang solat atas batu so lupakan hajat.

7

Ini dia Sungai Lembing. Pertembungan air dari empangan dan air dari sungai jelas kelihatan dari warna air. Sungai ni lah yang menjadi tumpuan kaki pancing selain sungai dalam hutan kat tepi tu. My other half memang selalu datang memancing dan berkhemah kat sini. Mungkin suatu hari lagi me boleh cuba?

 

9

Jambatan gantung merentasi Sungai Lembing ni memang kegemaran. Berdiri di tengah-tengah jambatan sambil tengok air sungai memang sangat menenangkan. Kabus di bahagian bukit tu membuktikan tempat ni memang sangat dingin. Tolonglah percaya!!

8

12

10

11

6

 

Jumpa lagi. Ok bye!

 

.

1 comment:

Cinoi Lavigne said...

Aku igt masa dok kuantan aku dah smpai sg lembing. rupanya tak lg